www.eprace.edu.pl » gastronomia-w-uk » Kategorie i rynek usług gastronomicznych w Wielkiej Brytanii » Kategorie konsumentów odwiedzających lokale gastronomiczne

Kategorie konsumentów odwiedzających lokale gastronomiczne

Mając podstawową wiedzę o głównych kategoriach rynku usług gastronomicznych dla klientów indywidualnych oraz o ważniejszych czynnikach wpływających na ich rozwój, należałoby się zastanowić, kto korzysta z wymienionych lokali, jak często i z jakich powodów, jaki rodzaj posiłków zamawia i ile wydaje oraz dlaczego wybiera tę, a nie inną restaurację.

Około 30% Brytyjczyków raz w miesiącu jada posiłek w barze fast food, co świadczy o poziomie akceptacji tej kategorii lokali gastronomicznych. Jednak najpopularniejszą formą lokalu w porach lunchu jest nadal restauracja. Prawie tyle samo osób jada wieczorem w restauracjach, co w barach z czego znaczna część przychodzi tam również na lunch. Puby cieszą się w dalszym ciągu dużym powodzeniem, zwłaszcza w porze lunchu – 25% konsumentów korzysta z nich co najmniej raz w miesiącu.

Kolejną ważną kategorią lokali są kawiarnie, do których w Wielkiej Brytanii zalicza się także bary kanapkowe; w dużych miastach są one najczęściej odwiedzane w porze lunchu. Bardzo wiele takich placówek znajduje się przy głównych szlakach komunikacyjnych lub w ich pobliżu i z tych najczęściej korzystają kierowcy ciężarówek. Rozbudowa sieci autostrad oraz dróg szybkiego ruchu przyczyniła się do upadku wielu przydrożnych barów i kawiarni, które nie wytrzymały konkurencji z firmami prowadzącymi stacje benzynowe i dużymi sieciami restauracji, takimi jak Little Chef.

Badanie trendów demograficznych jest istotnym elementem analizy populacji konsumentów. Z analizy struktury płci klientów lokali gastronomicznych wynika, że w barach fast food częściej jadają kobiety. Wśród klientów restauracji nie występuje dominacja jednej płci, w takim samym stopniu korzystają z nich kobiety, jak i mężczyźni. Inaczej natomiast wygląda struktura klientów pubów, zdecydowanie przeważają tam mężczyźni i to zarówno w porze lunchu jak i na kolacji.

Innym kryterium stosowanym w analizie jest kryterium wieku, według którego można określić liczebność poszczególnych grup konsumentów oraz charakterystyczne dla nich zachowania. Klientami barów fast food są najczęściej ludzie młodzi, z których przeważająca większość należy do grupy wiekowej 15-24 lat. Osoby w wieku 20-24 lat chętnie przychodzą do restauracji w porze kolacji, ale podstawową grupą klientów są osoby z przedziału wiekowego 20-54 lat. W porze lunchu z restauracji jednakowo korzystają wszystkie grupy wiekowe, przy czym klienci z przedziału 20-24 lat najchętniej jadają lunch i kolację w pubach. Wśród klientów kawiarni przeważają ludzie młodzi, w wieku poniżej 34 lat; pod względem struktury wiekowej klientów kawiarnie są najbardziej zbliżone do pubów. Restauracje i kawiarnie w sklepach cieszą się największym powodzeniem wśród osób w wieku 20-34 lat, zwłaszcza młodych matek nie pracujących zawodowo. Wśród osób, które nie jadają poza domem przeważają ludzie starsi; ponad połowa z nich ukończyła 65 rok życia.

Bary fast food cieszą się równym powodzeniem wśród wszystkich grup społecznych. Ze zrozumiałych względów najchętniej korzystają z nich osoby z grup o średnich i najniższych dochodach, przy czym klientela z drugiej grupy jest nieco mniej liczna, ponieważ obejmuje największy odsetek osób starszych i bezrobotnych. Wśród klientów restauracji – zarówno w porze lunchu, jak i kolacji – przeważają osoby o najwyższych dochodach, nieco mniej jest średnio zarabiających.

Grupa o niższych dochodach prawie wcale nie jada poza domem. W porze obiadowej większość klientów pubów stanowią osoby najlepiej i średnio zarabiające, a w porze kolacji proporcje między poszczególnymi grupami są bardziej wyrównane. Z kawiarni korzystają w jednakowym stopniu wszystkie grupy, być może z niewielką przewagą grupy o najniższych dochodach (osób starszych i bezrobotnych). W restauracjach i kawiarniach w sklepach najczęściej jadają osoby najwyżej i średnio zarabiające. Z oczywistych powodów lokale gastronomiczne - z wyjątkiem barów kanapkowych odwiedzają osoby posiadające stałą pracę. Poza domem najrzadziej jadają emeryci.

Rodziny z małymi dziećmi najczęściej jadają w barach fast food i nieco rzadziej w kawiarniach. Do restauracji i pubów w wielkiej Brytanii chodzi się bez dzieci. Posiadanie dzieci, oprócz tego, że raczej skłania do jadania w domu, ma o wiele większy wpływ na częstotliwość jadania poza domem niż stan cywilny, osobami stanu wolnego są bowiem najczęściej ludzie młodzi, spośród których rekrutuje się najliczniejsza grupa klientów lokali gastronomicznych. (3)



komentarze

Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.